App schaarste: het i-zijdige denken

Posted on 18 mei 2011

4


Het is weer een tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Ondertussen is de conceptversie van mijn scriptie ingeleverd en is het wachten op commentaar. Vandaar dat ik nu ook weer tijd heb om een blog te schrijven.

Dit onderwerp stond al op mijn lijstje, maar vandaag werd ik getriggerd om er echt over te gaan schrijven. Mijn frustratie is dat er vanuit het bedrijfsleven veel meer apps worden gemaakt voor iOS dan voor andere besturingssystemen zoals Android. Naar mijn mening worden hier veel kansen door gemist. Laat ik beginnen met hoe ik uit frustratie getriggerd werd om deze blog te schrijven.

Tijdens mijn afstudeerperiode ben ik een tijdje bezig geweest met het bijhouden van de social media pagina’s van mijn stagebedrijf. Om die kanalen invulling te geven, moet ik op zoek gaan naar interessante en relevante content. Soms word ik daarbij geholpen door een oplettende bedrijfsleider. Door de oplettende bedrijfsleider werd ik gewezen op een artikel over de Reisgids app voor Android.

Op zich een leuke app maar het heeft wat beperkingen. Ik vond het geen super app om te delen, maar vond het principe van een outdoor app aan de volgers aanraden wel een goed idee. Op zoek naar een interessante outdoor app voor meerdere platformen dus, want niet al onze klanten hebben een iPhone. Tijdens mijn onderzoek is zelfs gebleken dat 64 procent van de klanten geen smartphone heeft. Toch is het leuk om iets te doen voor de wat meer ontwikkelde klanten.

myTracks app

Uiteindelijk kwam ik uit bij deze pagina. Op zich weer weinig superinteressant materiaal.

Alleen de myTracks app vond ik wel interessant. Met die app kan je bijhouden waar je hebt gelopen, gekayakt, gefietst, enzovoorts.

Toch was ik nog steeds niet erg tevreden. Op naar betere apps!

Onderaan de hiervoor genoemde pagina vond ik een artikel met de titel “Top 5 Best Free Apps for Camping”. Niet heel erg oplettend zat ik te lezen en dacht ik: “Verhip, hier staan best wel wat voor de doelgroep interessante apps”. Mijn oog viel op de “Classic Camping Cookbook & Meal Planner”app van Coleman. Mijn vinger klikte en mijn hersenen werden teleurgesteld. De app was alleen voor de iPhone en de rest van de lijst ook. Voor geen ander besturingssysteem waren de apps beschikbaar. Een gemiste kans voor Coleman en een fout die door veel bedrijven gemaakt wordt.

Laten we eens kijken wat het marktaandeel van iPhone is in vergelijking met de andere platformen. Uit onderzoek van mediaconglomeraat The Nielsen Company blijkt het volgende:

Uit dit onderzoek blijkt dus dat Android het meest gebruikte platform is. Ik probeer hier geen Android-fanboy uit te hangen, dus ik moet vermelden dat ook BlackBerry een redelijk marktaandeel heeft en dat er ook nog zoiets als Windows Mobile en Symbian bestaat.

Met het maken van een iPhone app bereik je (volgens dit onderzoek) dus maar 27 procent van de smartphone gebruikers. Natuurlijk snap ik dat het ontwikkelen van verschillende versies van je app meer geld kost. Daarentegen kost het maken van enkel een iPhone app ook flink wat duiten en daar bereik je dan maar 27 procent van de mensen mee. Is dat het waard? Is het het waard dat mensen met een perfect werkende Android telefoon gefrustreerd worden dat ze je geweldige app niet kunnen gebruiken? Ik zou denken van niet. Maar de toekomst zal uitwijzen of het bedrijfsleven ook door gaat hebben dat er meer is dan iPhone apps.

Omdat ik het nu toch over apps heb, zal ik in een volgend blog mijn top 10 Android apps geven. Voor de iPhone gebruikers waarschijnlijk ook interessant, want al die apps zijn denk ik ook voor iOS verkrijgbaar.

Redactie: Laura Suijkerbuijk

Advertenties
getagged: , ,
Posted in: Mobile marketing