Hey..hallo…ik sta hier!

Posted on 7 april 2011

14


Foursquare, the social game

Sinds kort ben ook ik overal en nergens mobiel verbonden met het internet. Nu kan ik overal tweeten, Facebook bekijken, mijn mail lezen en de weg vinden. Maar wat ik eigenlijk één van de leukste dingen vind, is het inchecken met Foursquare.

Wat is Foursquare?

Location-based service is een moeilijk woord voor iets dat voor de gebruiker heel gemakkelijk te gebruiken is. Met een dienst zoals Foursquare kun je op verschillende locaties via je mobiele telefoon inchecken. Op die manier kan je met je vrienden delen waar je bent, waar je geweest bent of waar zijzelf naartoe zouden moeten gaan.

De cijfers

Wie gebruikt Foursquare eigenlijk? Ik krijg vaak het idee dat er niet heel veel gebruikers zijn in Nederland. Wel zie ik dat er al heel veel locaties aangemaakt zijn. Je kan het zo gek niet bedenken of er is een pagina voor aangemaakt. Op Rotterdam Centraal is er bijvoorbeeld voor elk spoor een andere incheckmogelijkheid. Ik doe graag mee met deze gekte. Op een nieuwe plek inchecken levert namelijk meer punten op dan voor de tiende keer inchecken op dezelfde plek.

Wanneer we de cijfers bekijken, zien we dat er ongeveer 180.000 Nederlandse gebruikers zijn. Met een totale populatie van 7,5 miljoen gebruikers komt het er op neer dat 2% van de Foursquare-leden Nederlands is.

Cijfers zijn gebaseerd op onderzoek van@desocialist

Voor een klein landje als het onze vind ik 2% best veel. Toch is het volgens mij gemakkelijk te verklaren. Nederland heeft door zijn dichtbevolktheid één van de hoogste internetpenetraties van de wereld. Ook staan wij er bekend om dat we “early adopters” van technologie zijn.  Bij Twitter zie je de grote Nederlandse aanwezigheid op social media ook goed terug. Het feit dat een uitspraak als “Grote vuurbal jonguh” wereldwijd trending topic is geweest, bewijst onze internetsuperioriteit.

Ik vond het ook mooi om te zien dat Pinkpop een tijdje geleden wereldwijd trending was.

De lol van het inchecken

Wat is er nu zo leuk aan het inchecken met Foursquare? Volgens mij is het wedstrijdelement het meest aantrekkelijke van Foursquare. Wanneer ik zie dat een vriend opeens meer punten heeft gehaald , dan wil ik hem heel graag weer inhalen. Vervolgens ga ik weer op zoek naar een plek waar ik veel punten kan scoren. Spoor 10 nog niet gehad, zo dan check ik daar maar in.

De strijd om mayorships is een ander deel van de social game. Mayor van een bepaalde locatie zijn , betekent dat jij de persoon bent die er de afgelopen zestig dagen het vaakst is geweest. Dit kan dus betekenen dat er een hele strijd ontstaat om het mayorship van een bepaalde locatie. Aan het  mayorship kunnen namelijk ook voordelen gehangen worden. Acties als “Gratis koffie voor de mayor” zie ik regelmatig langskomen. Maar in Nederland gaat het vooralsnog vooral om de eer. Zo zijn we hier op kantoor ook heel competitief wat betreft het mayorship van ons pand. Binnenkort gaan we naar een ander pand verhuizen,  waarvan zelfs al een locatie voor is aangemaakt. Uiteraard is er ook voor het nieuwe pand al een mayor.

De badges die je kan verdienen zijn ook een groot deel van de social game. Een badge is niets meer dan een virtuele beloning voor een bepaalde incheckactie. Er zijn badges voor een heleboel verschillende acties op Foursquare. Je kan badges verdienen door een bepaald aantal keer in te checken op een locatie. Ook zijn er badges te verdienen door in te checken bij een bepaalde categorie. Als je bijvoorbeeld drie keer bij een locatie uit de ’Bowling alley’-categorie incheckt, verdien je deze badge:

Als je een speciale badge hebt vrijgespeeld, roept dit natuurlijk weer jaloezie op bij je Foursquare-vrienden. Zij willen dan ook graag die badge halen en zo gaat het spelletje verder.

Wat Foursquare ook heel leuk doet, zijn de badges en beloningen voor feestdagen en dergelijke. Zo kreeg ik onlangs met 1 april de volgende melding:

Ik heb gelezen dat Foursquare is gestopt met het uitgeven van badges voor feestdagen. Dit was te gemakkelijk en daardoor niet echt speciaal. Het geven van extra punten voor een feestdag is een leuke manier om een feestdag te vieren.

Voor de echte Foursquare-freaks onder ons is hier een badge die je heel gemakkelijk kunt krijgen. Ga naar de Bizcard-pagina en klik op ‘JetSetter’, ‘Super Mayor’, ‘Pizzaiolo’, ‘Local’, ‘Player please!’ en ‘Newbie’. Je bent nu een echte Foursquare-groupie!

Kijk hier voor een compleet overzicht van alle badges die je in Nederland kunt behalen.

Het nut van Foursquare

Wat is er nu eigenlijk nuttig aan het inchecken met Foursquare? Volgens mij heeft het uiteindelijk weinig nut. Maar dat kan je natuurlijk zeggen van bijna alle “internet”-activiteiten waar we ons tegenwoordig mee bezighouden. Wel kun je af en toe een financieel voordeel uit je check-ins halen. Zo krijg je bijvoorbeeld een gratis bestseller bij de Selexyz Donner in Rotterdam als je tien keer hebt ingecheckt. Zo zijn er natuurlijk 1001 acties die je zou kunnen bedenken, van koffie voor de mayor tot één minuut gratis winkelen bij je 1000ste check-in.

Deze loyaliteitsacties bieden de klant een leuke incentive om elke keer in te checken bij bedrijven, winkels, horecagelegenheden en dergelijke.  Voor de ondernemer biedt het een bron van gratis mond-tot-mond reclame. Om met een special mee te kunnen doen of om mayor te worden, moet je je check-ins namelijk met de wereld delen. Dit betekent dat ze op Facebook of Twitter gedeeld moeten worden. Alle vrienden van de persoon die incheckt, krijgen daardoor het bedrijf te zien. Hiermee maakt de klant dus uiteindelijk zelf promotie voor het bedrijf.

Uitchecken

Hopelijk heb ik in deze blog duidelijk gemaakt waarom ik Foursquare zo leuk vind en wat uiteindelijk het nut kan zijn. Mocht jij hier andere ideeën of opmerkingen over hebben, dan lees ik dat graag terug in de comments!

Redactie: Laura Suijkerbuijk

Edit: @piekhaar wees mij erop dat je om mee te doen met specials of om mayor te worden je niet perse alle checkins hoeft te delen op Facebook of Twitter. Je moet de checkins op zijn minst delen met je Foursquare vrienden. Verborgen checkins tellen niet mee.

Advertenties
Posted in: social media